toeristen in Amsterdam



Dacht ik in februari nog dat de toerist mijn mogelijke onderwerp zou kunnen worden, nu maakt het eigenlijk niet uit of ik met buitenlandse toeristen,dagjesmensen uit eigen land te maken heb of de bewoners van de stad. Punt is dat iedereen samenkomt op de Dam. Dat maakt het plein zo interessant, die diversiteit. Op de Dam kan je verder vrij makkelijk iemand observeren en van verschillende kanten fotograferen. Iedereen is druk met zichzelf of zijn omgeving, zodat je als fotograaf niet of nauwelijks opvalt.

18-01-2014

Twee foto's


18 januari 2014


 
De schrijver. Coffee Company Waterlooplein, vrijdagmiddag 17 januari. Een man geheel verdiept in zijn schrijfwerk. Ik heb hem 20 minuten lang vanuit een hoekje kunnen bestuderen. Hij keek geen een keer op of om. Ook niet als er iemand naast hem de deur opendeed en naar binnen ging. Mooie prooi om te fotograferen. 


Waterloopleinmarkt. Gisteren dwaalde ik over de markt, op zoek naar rood. Deze rode jas pakte gelijk mijn aandacht. Ondertussen terwijl ik aan het scherpstellen was verschenen en twee meisjes in beeld. Ik zocht een contrast met de rode jas en mijn gebed werd snel verhoord.







16-01-2014

Werkwijze Hans Eijkelboom


Hans Eijkelboom ben ik een keer ergens tegengekomen op tv. Een aantal maanden geleden was ik in het Stedelijk Museum en daar lag een boek van hem, 'Amsterdam by numbers'. Daarin stonden mensen met nummers op hun kleding gedrukt. Zijn werk bestaat uit allemaal verschillende categorieën individuen die hij fotografeert, zoals de man in het rode windjack.


Zijn werkwijze is als volgt: wandelen of staan op straathoeken is voor hem de beste methode om een stad te ondergaan en enigszins systematisch te observeren. Dat lopen en wachten lijkt in het begin doelloos observeren, maar gaat, als hij een bepaald thema heeft ontdekt, soepel over in fotograferen. Hij kiest voor onderwerpen of thema’s die zich dominant manifesteren of vaak herhalen in het straatbeeld.

Sinds 1971 maakt Eijkelboom fotoprojecten waarin de vraag centraal staat wat hem tot individu maakt ten opzichte van zijn medemens en hoe dat individu wordt gevormd. Het zijn naar sociologische antropologie neigende, uiterst droge registraties van de relatie tussen kleding, uiterlijk en persoonlijkheid, liefst in de vorm van een soort performance met zichzelf in de hoofdrol. In de loop der jaren breidde deze interesse zich uit naar de relatie tussen identiteit en wereldbeeld. Eijkelboom: ‘Ik zocht naar een methode om de zich dagelijks herhalende ervaringen en waarnemingen die mijn wereldbeeld vormen zichtbaar te maken. Met het fotografisch dagboek waarmee ik 8 november 1992 ben begonnen, denk ik die methode gevonden te hebben en een archief te kunnen maken van beelden die voor een deel de basis van mijn wereldbeeld uitmaken. Daarnaast worden mijn fotonotities steeds meer een onderzoek naar de wisselwerking tussen mijn identiteit en die van anderen en meer algemeen naar de verhouding tussen uniciteit en gelijksoortigheid. De stedelijke ruimte is mijn werkterrein geworden doordat juist daar een optimaal spanningsveld heerst tussen individu en massa.’

Eijkelbooms jachtterrein bestaat uit drukke winkelstraten: Kalverstraat, Dam en Munt in Amsterdam; Meir en Groenplaats in Antwerpen; Zhonglu Hauihai Donglu in Shanghai; Boulevard Haussmann in Parijs; Manhattan en Broadway in New York. 

Eijkelboom:‘Op de momenten dat we ons in de massa begeven lijkt het denken over onze identiteit gestimuleerd te worden, want vooral dan voelen wij ons uniek anders dan de anderen en groeit de behoefte om onze identiteit te versterken. In de stedelijke ruimte vervult het winkelcentrum een wonderbaarlijke rol: enerzijds lijken we daar alles te kunnen kopen dat nodig is om vorm te geven aan onze unieke persoonlijkheid, anderzijds is vrijwel alles dat we er kopen een massaproduct waardoor de bezitter van zo’n product juist meer verbonden raakt met de massa van medeconsumenten.’

Voor het volledige artikel zie: http://milo-overfotografie.blogspot.nl/2007/09/hans-eijkelboom.html

14-01-2014

Twee foto's

14 januari 2014

NDSM haven: nationale uittocht bij de IJ hallen. Vorige week zondag vanaf de pont in de NDSM haven gemaakt. Argeloze mensen die voor de pont staan te wachten. Ze komen net uit een circusgebeuren in de IJ hallen, een soort vlooienmarkt, megagroot. Sommigen hebben leuke dingen gescoord en staan bepakt en bezakt met de nieuwe buit te wachten. Gefocust op de klep van de pont. Een goed moment om tamelijk onopvallend vanaf de pont, tussen twee hoofden door, mensen op de foto te zetten. Maar is dat wel zo? De jongens uiterst link lijken niet alleen op het neergaan van de klep van de pont gericht.

Schaatsfanatici voor het monument op de Dam. Terwijl ik aan de koffie verkeerd zat vorige week zondag in een yuppentent, met uitzicht op het monument voor de Dam, verscheen er opeens een jongen in een feloranje gekleurde sweater voor mijn ogen. Ik heb iets met felle kleurtjes inmiddels gekregen. Met een telelens heb ik het tafereel in de gaten zitten houden. Is er iemand kampioen geworden? Kennelijk, alleen ben ik er niet van op de hoogte. Ingezoomd op het steeds groter wordende groepje jongeren schoot opeens een vader met kind in beeld van rechts. Spontaan reagerend op de beweging geklikt en toch aardige foto geworden.