Hans Eijkelboom ben ik een keer ergens tegengekomen op tv. Een aantal maanden geleden was ik in het Stedelijk Museum en daar lag een boek van hem, 'Amsterdam by numbers'. Daarin stonden mensen met nummers op hun kleding gedrukt. Zijn werk bestaat uit allemaal verschillende categorieën individuen die hij fotografeert, zoals de man in het rode windjack.
Zijn werkwijze is als volgt: wandelen of
staan op straathoeken is voor hem de beste methode om een stad te
ondergaan en enigszins systematisch te observeren. Dat lopen en wachten lijkt in het begin doelloos observeren, maar gaat, als hij een bepaald thema
heeft ontdekt, soepel over in fotograferen. Hij kiest voor onderwerpen of
thema’s die zich dominant manifesteren of vaak herhalen in het
straatbeeld.
Sinds 1971 maakt Eijkelboom fotoprojecten waarin de vraag centraal staat
wat hem tot individu maakt ten opzichte van zijn medemens en hoe dat
individu wordt gevormd. Het zijn naar sociologische antropologie
neigende, uiterst droge registraties van de relatie tussen kleding,
uiterlijk en persoonlijkheid, liefst in de vorm van een soort
performance met zichzelf in de hoofdrol. In de loop der jaren breidde
deze interesse zich uit naar de relatie tussen identiteit en
wereldbeeld. Eijkelboom:
‘Ik zocht naar een methode om de zich dagelijks
herhalende ervaringen en waarnemingen die mijn wereldbeeld vormen
zichtbaar te maken. Met het fotografisch dagboek waarmee ik 8 november
1992 ben begonnen, denk ik die methode gevonden te hebben en een archief
te kunnen maken van beelden die voor een deel de basis van mijn
wereldbeeld uitmaken. Daarnaast worden mijn fotonotities steeds meer een
onderzoek naar de wisselwerking tussen mijn identiteit en die van
anderen en meer algemeen naar de verhouding tussen uniciteit en
gelijksoortigheid. De stedelijke ruimte is mijn werkterrein geworden
doordat juist daar een optimaal spanningsveld heerst tussen individu en
massa.’
Eijkelbooms jachtterrein bestaat uit drukke winkelstraten:
Kalverstraat, Dam en Munt in Amsterdam; Meir en Groenplaats in
Antwerpen; Zhonglu Hauihai Donglu in Shanghai; Boulevard Haussmann in
Parijs; Manhattan en Broadway in New York.
Eijkelboom:
‘Op de momenten dat we ons in de massa begeven lijkt het denken over
onze identiteit gestimuleerd te worden, want vooral dan voelen wij ons
uniek anders dan de anderen en groeit de behoefte om onze identiteit te
versterken. In de stedelijke ruimte vervult het winkelcentrum een
wonderbaarlijke rol: enerzijds lijken we daar alles te kunnen kopen dat
nodig is om vorm te geven aan onze unieke persoonlijkheid, anderzijds is
vrijwel alles dat we er kopen een massaproduct waardoor de bezitter van
zo’n product juist meer verbonden raakt met de massa van
medeconsumenten.’
Voor het volledige artikel zie: http://milo-overfotografie.blogspot.nl/2007/09/hans-eijkelboom.html